Kąpiel i jej dobroczynne właściwości

Aktualności Data publikacji: 22/11/2016

Kąpiel i jej dobroczynne właściwości

Kąpiel i jej dobroczynne właściwości

Kąpiel ma długą i ciekawą historię. „Zanurzanie się” w wodzie jest czymś co robimy dla higieny osobistej, wypoczynku i zdrowia. Nie ma nic bardziej przyjemnego niż kąpiel w chłodnym jeziorze w ciepły dzień lub gorąca pachnąca kąpiel w chłodniejsze miesiące.

Hydroterapia jest praktykowana od wieków. Zarówno stosowanie ciepłej, jak i zimnej wody może mieć korzystny wpływ na organizm i nieść wiele korzyści zdrowotnych bez negatywnych skutków. Niezależnie od temperatury, korzyści płynące z kąpieli zostały naukowo udowodnione i mogą zapewnić optymalne zdrowie dla naszego umysłu i ciała.

Oto najważniejsze korzyści płynące ze stosowania kąpieli:

  • kąpiele lodowe pomagają w złagodzeniu napięcia mięśniowego, przeciwdziałają uszkodzeniom lub napięciom wywołanym przez ćwiczenia.
  • ciepła kąpiel sprawia, że serce bije szybciej, poprawia się krążenie w organizmie i kończynach, obniża ciśnienie krwi i poprawia czynność serca.
  • zanurzenie w wodzie ma dobroczynny wpływ na pojemność płuc i spożycie tlenu. Para z ciepłej wody oczyszcza zatoki i płuca, zwiększając ich wydolność.
  • zanurzenie w wodzie może zmniejszyć ból i stan zapalny, wzięcie gorącej kąpieli może zabić bakterie i poprawić odporność oraz złagodzić objawy przeziębienia i grypy.
  • kąpiel  uspakaja układ nerwowy, zmniejszając poziom stresu i niepokoju w organizmie oraz poprawiając nastrój. Podczas dłuższej kąpieli następuje ogólne wyciszenie organizmu i wzmocnienie sił regenerujących i odbudowujących.
  • gimnastyka w wodzie nie obciąża stawów, mięśni i kości, jest bardzo skuteczna i zapewnia odpowiedni trening  dzięki oporowi oraz przyspiesza regenerację; odgrywa szczególne znaczenie przy leczeniu schorzeń układu ruchowego
  • kąpiele i oddziaływanie pary na nasze ciało to świetny sposób na zapewnienie nawodnienia organizmu poprzez wchłanianie wody przez skórę
  • gorąca woda otwiera nasze pory i powoduje, że się pocimy, co jest naturalnym sposobem oczyszczania organizmu, natomiast zimna woda może zacieśnić naszą skórę, zmniejszyć pocenie się, zapewniając jednocześnie optymalne nawilżenie
  • Woda poprzez kontakt ze skórą powoduje wymianę ciepła miedzy wnętrzem ciała a jego powierzchnią i wpływa na regulację cieplną naczyń krwionośnych oraz ułatwia przemianę materii, korzystnie wpływa na perystaltykę jelit.
  • Podczas krótszych kąpieli następuje pobudzenie sił witalnych organizmu.

Na ogół chłodniejsze, krótsze i intensywniejsze kąpiele lepiej działają rano, natomiast cieplejsze i dłuższe – wieczorem.

Reakcja organizmu zależy od temp. kąpieli i tak np.:

  • Kąpiele chłodne (20 – 27 º C) mają działanie orzeźwiające
  • Kąpiele zimne (8 – 20 º C ) i gorące (40 - 42 º C ) powodują silne pobudzenie
  • Kąpiele letnie (28 – 33 º C) działają uspakajająco, redukują obrzęki
  • Kąpiele ciepłe (34 – 37 º C) i bardzo ciepłe (38 – 39 º C) powodują pełne wyciszenie i senność.

Każdą kąpiel możemy dodatkowo wzbogacić o zastosowanie dodatków kąpielowych jak olejki eteryczne, zioła, sole czy owoce.

Aktualności Data publikacji: 22/11/2016